KUNDEHISTORIE

– Et skikkelig kinderegg for vår del

Daglig leder ved Opplæringskontoret for hotell-, restaurant-, og reiselivsfag i Troms, Petter Markussen, mener Fagbrev.io har gjort arbeidshverdagen mye enklere.

KUNDEHISTORIE

– Et skikkelig kinderegg for vår del

Daglig leder ved Opplæringskontoret for hotell-, restaurant-, og reiselivsfag i Troms, Petter Markussen, mener Fagbrev.io har gjort arbeidshverdagen mye enklere.

Opplæringskontoret, som holder til i Tromsø, tar hvert år inn rundt 50 lærlinger til fagene kokk, konditor, servitør, resepsjonist og reiseliv. Tidligere brukte de et todelt system, ett for dokumentasjon av lærlingens prestasjoner og bedriftens opplæring, og et annet for administrasjon.

Det var jo en ganske tungvint måte å jobbe på, så da vi ble presentert for Praktisk Utdanning sitt verktøy Fagbrev.io på et seminar i regi av Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag ble vi umiddelbart fanget. Det var akkurat noe sånt vi var på jakt etter!


Han tok kontakt med Praktisk Utdanning og sa de ønsket å teste ut systemet – og derfra gikk det slag i slag.

Løsningen var oppe og gikk i løpet av en uke, og da var dessuten all data vi trengte flyttet fra det gamle systemet til det nye, sier Markussen.

Bedre oversikt, effektivitet og arbeidsflyt

Ett år har gått siden Opplæringskontoret for hotell-, restaurant-, og reiselivsfag i Troms først tok i bruk Fagbrev.io. Systemet har spart dem for mange arbeidstimer, forteller Petter Markussen og trekker fram overføring av lærekontrakter:

Tidligere måtte vi legge inn hver enkelt kontrakt manuelt, noe som var en tidkrevende og kjedelig jobb. Nå går hele prosessen automatisk, hvilket betyr at vi kan bruke verdifull arbeidstid på mer verdiskapende oppgaver.


Han sier at Fagbrev.io dessuten hjelper de tre ansatte ved kontoret å ha full oversikt over alle oppgavene som til enhver tid må løses, for eksempel gjennomføring av vurderingssamtaler.

All informasjon ligger inne. Om en av oss er borte er det enkelt å sjekke om vedkommende skulle ut på en vurderingssamtale den dagen, slik at noen andre kan ta den i stedet.


Men det er ikke bare trioen ved Opplæringskontoret som har fått en smidigere arbeidshverdag, fortsetter Markussen:

Systemet er utrolig brukervennlig og gjør det mye enklere ikke bare for lærlingene å
dokumentere sin egen opplæring, men også for opplæringsbedriftene som skal vurdere og godkjenne det som lærlingen har gjort. De faglige lederne sier at den nye løsningen er som
natt og dag sammenlignet med det vi hadde tidligere.

– Ingenting å vente med!

Til andre opplæringskontorer som vurderer å ta i bruk Fagbrev.io har den daglige lederen en klar oppfordring:

Det er ingenting å vente med! Det går raskt å implementere, er lett å bruke og gjør at vi sparer masse tid. Et skikkelig kinderegg for vår del, sier Markussen.


Han forteller at Opplæringskontoret for hotell-, restaurant-, og reiselivsfag i Troms har vært tidlig ute når det gjelder å ta det relativt nye verktøyet i bruk, men at de ikke har støtt på mange «barnesykdommer» av den grunn.

Alt har i grunnen gått smertefritt, og vi har fått super oppfølging av gjengen i Praktisk Utdanning hele veien. De er lydhøre, svarer kjapt og utbedrer ting med en gang dersom det er behov for det. Vi føler oss veldig godt ivaretatt.

   

Men det absolutt beste med Fagbrev.io er at du slipper å rive deg i håret fordi ting ikke funker, alt går av seg selv, avslutter Petter Markussen.